środa, 28 grudnia 2011

KIEŁBASKA DROBIOWA WĘDZONA





WYKONANIE:
źródło wędliny.domowe.pl - podstawie przepisu Dietykona z własnymi korektami :)


składniki bez skóry i kości:
- pierś z kurczaka - 1,2kg
- udo z indyka - 1,2kg
- udo z kurczaka - 1kg


przyprawy
- sól lub peksól
- 1 główka czosnku
- pieprz czarny - 3-4gr
- gałka muszkatołowa - pół łyżeczki
- ewentualnie majeranek, papryka (co kto lubi :) )

jelita naturalne - 30mm


Pokrojone drobno mięso peklowałem na sucho wg proporcji ok15g peksoli na 1kg mięsa w chłodnym pomieszczeniu. Po zapeklowaniu zmieliłem mięso na maszynce na najgrubszym sitku (ok 6mm), dodałem przyprawy i 'masowałem' ciasto wyrabiając ok 10min. Po uzyskaniu odpowiedniej kleistości nadziałem jelitka przy pomocy przystawki (dziubka) do maszynki, skręcając pożądanej długości odcinki. Uwaga, jelitka należy kilkanaście minut przed nadziewaniem zamoczyć w ciepłej wodzie. Nabite kiełbaski zostawiłem na ok 5 godzin do osadzenia.


WĘDZENIE
Odbywało się dymem gorącym przez okres ok 4 godzin, do uzyskania odpowiedniego koloru. Po wystygnięciu kiełbaski zostały poddane procesowi parzenia przez ok 40min w wodzie o temp 75-85 stopni.
Studzenie - pod strumieniem zimnej wody ok 5min.


EFEKTY :)
Widoczne na zdjęciu - kiełbaski przepyszne, trudne do odróżnienia do wieprzowych, choć delikatniejsze. Zwarte i nierozpadające się. :) Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz